Thursday, April 18, 2013

40 days

hai

pernah tak dengar kalu minum setitis arak..40 hari amalan kita tidak akan diterima..pernah kan..issue nye begini, semalam ada satu kursus, biasala aku koordinator mesti menyemak masuk bila sempat, so aku pun berborak la gan trainer ni, dia ckp sentuh pasal motivation part, part yang paling rasanya memberikn kesan adalah, perubahan

dia cerita pasal perubahan dan masa untuk berubah, berikan tempoh dalam diri anda untuk berubah dalam masa 40 hari..aku mcm pelik la aku tnye y 40 days? dia ckp..sbb semua perubahan memerlukan tempoh 40 hari,dengan syart 40 hari tu kita btol2 tk pikir tk sentuh tk ingat tak apa2 semua la benda yg kita nk ubah tu..dia ckp..ada satu kes dia pernah handle, this one girl amik dadah, n dia dtg kt trainer ni mintk tips n motivation untuk berubah, trainer ni bantu dia dgn bagi tips cmne nk berubah trainer tu bagi dia peluang 40 hari untuk ikot pe tips2 yang diberikan, n then this girl berjaya berubah, dengan cara dia tk amik dadah,tk jmpe kawn2 dia yang amik,tk angkt call kwn2 dia, asingkan dunia yang dia 'sayang' tu, semua dia tk buat, selama 40 hari n sampai skrg tros hilang rasa nk amik benda2 tu semua

aku cakap kt trainer tu, senang ke nk jalani masa 40 hri tanpa ingt tanpa teringin nk buat benda2 yg kita dah lali lalui setiap hari

dia ckap boleh, dengan syarat HATI JUJUR UTK BERUBAH, ok tu la words yang aku tunggu dari dia..hahaha

perubahan memang kene dari hati, jadi koordinator ni, banyak benda yang aku leh nmpk boleh lihat, mcam2 perangai yang kita sendri leh jmpe, aku tk suke nilai org, cuma aku suka lihat ok what next he/she will do after this, n sometimes benda2 tu menghiburkan hati aku.

aku pernah sendri pergi kursus kerohanian n bersama2 peserta lain dari office aku, dari cni aku boleh lihat, ko hantar n ko pergi la berapa byk kursus atau dgr ceramah agama tiap hari, memang akan timbul keinsafan di dalam hati, tapi sejauh mana keinsafan dan keinginan untuk berubah tu ? semua tu datang dari hati, dan juga dari tekad utk berubah. perubahan bukan mudan untuk dilakukan tapi perlukan tekad dan keberanian?anda berani?beranilah untuk berubah walaupun tak mudah

heheeheh


No comments:

Post a Comment